Районний будинок культури – найдавніша споруда Монастирищини
З історії Монастирищини відомо, що після жорстокого придушення повстання гайдамаків у 1768 році польські магнати знову повертають собі володіння на нашій території.
Будували його майстри-поляки з Волині. Найкращим із них були виділені землі на околицях Монастирища і навіть присвоєні дворянські звання.
В дореволюційний період, у 1920-1930-х роках та під час Великої Вітчизняної війни приміщення використовувалось за прямим призначенням, для богослужіння католицької общини міста.В післявоєнний час районна влада вирішила відкрити тут районний будинок культури.
В серпні 1948 року директором призначили І.І.Волошенка. “Я пригадую, - розповідає Волошенко І.І., - як величезним ключем відкрили вхідні двері, як опинилися в просторій залі. Під ногами – красива мозаїка плитки, зверху – напівовальна стеля з величезною люстрою та чудовими гіпсовими прикрасами у вигляді ромбів і візерунків; зліва на півтораметровій висоті – амвон для ксендза, позаду на балконі – орган. І, звичайно, вівтар з невеликими службовими кімнатами».
Перебудова здійснювалася за проектом місцевого будівельника і художника Якименка. На споруді розібрали готичний шпиль, до основного приміщення з обох боків добудували службові приміщення, в залі – двохярусні ложі, над сценою верхній овал колишнього вівтаря закрили зображенням символів культури та музики, в задній частині (над балконом) розташували кімнату для кіноапаратури та кіномеханіка.
З цього часу це приміщення і стало центром культурно-освітньої роботи в районі. До побудови стаціонарного районного кінотеатру в районному будинку культури демонструвалися також кінофільми.
Районний будинок культури знаходиться до сьогоднішнього часу в приміщенні колишнього костелу. Хоч стан його задовільний, але приміщення потребує капітального ремонту та реставраційних робіт.
колони і козирокгіпсові прикраси
Довідка.: В 1760-1780-х роках поміщики посилили експлуатацію селян шляхом будівництва фільварків(економій). Утворили такі економії і монастирищенські поміщики. Фільварки розмістили в Новому Місті (на місці бувшої Сільгосптехніки), напроти Кудинового лісу, в Аврамівці, пізніше на Заваллі. Це була якісно нова форма організації праці селян, їх експлуатації. Якщо до цього селяни обробляли стільки землі, скільки потрібно було для прожиття поміщика і для самих селян, то тепер вони змушені йти на панщину, тобто в економію, і працювати там своїм тяглом і своїми руками 2 чи 3 дні на тиждень тільки на пана, тобто відбувати панщину. Запроваджувалася й оренда . Саме це і стало одною з причин гайдамацького руху на Україні. В Монастирищі власних гайдамаків не було. Тут в 1768 році побували загони отаманів Паралюша та Панасюка (вони йшли від Сарнів та Попудні через Бачкурине), які спалили у містечку дерев’ яний костел, перебили у Цибулівському лісі всіх католиків, що втекли з містечка та переховувалися там.
(Волошенко І.І. Нариси з історії поселень Монастирищенського району Черкаської області.,2003р., ст..8)
Костел (пол. kościół) — польська назва релігійної споруди християн-католиків, церква, римо-католицький храм. Місце проведеннябогослужінь. Слово "костел" походить від лат. castellum — укріплене місце, замок, а пол. kościół ймовірно запозичене з старочеськоїkostel.
Широке використання дерева в будівництві було логічним і в побудові костелів. Зазвичай дерев'яний костел передував побудові костелу з цегли і каменю, про що свідчать історичні джерела 14-17-18 століть. Заміна дерев'яних костелів на кам'яні і цегельні обумовила масове знищення костелів із дерева. Доклали до цього свій страшний внесок і пожежі, і війни, і недбалість людей. Незначна кількість дерев'яних костелів України, що дивом дійшли до ХХІ століття, потребує негайного рятування і перевезення в музеї дерев'яної архітектури, що вже існують у Львові, Києві тощо.
(матеріал з Вікіпедії)